Engelska FA slutar med sponsring från spelbolag

Engelska fotbollsförbundet, FA, bryter sitt kommersiella samarbete med spelbolaget Ladbrokes. FA kommer inte att sponsras av något spelbolag framöver. Olika spelbolag pumpar in pengar i fotbollen, bland annat genom förbund och klubbar. Spelmarknaden runt fotbollen är enormt stor och det är en utmaning för nationsförbunden att reglera den i sitt land. Under de senaste tre ... Läs mer »

26 Jun

Nya utbildningar om försäljning av sponsring

Vi får återkommande förfrågningar om att finna vägar för rättighetsinnehavare att paketera och sälja sina sponsringserbjudanden på bästa sätt. För att ge en första input inom detta område för ett flertal aktörer startar vi i höst två halvdagsutbildningar om försäljning 14 september – Försäljning grundkurs 11 oktober – Försäljning fördjupning Läs mer om kursdagarna via ... Läs mer »

26 Jun

Ny färsk trendspaning om branded content

Var går gränsen för människans kapacitet? I helgen genomförde Nike ett ”världsrekordförsök” på marathondistansen 42 195 meter. Skulle det vara möjligt för en människa att springa under drömgränsen 2 timmar på sträckan? Läs om hur projektet #Breaking2 byggdes upp, hur det gick och vilka effekter vi tror kommer ut av det. Trendspaningen hittar du här! Läs mer »

9 Maj

Platser kvar på vårens utbildningar

Missa inte att anmäla er till vårens utbildningar om sponsringsavtal respektive Brand Alliances. Det finns ett fåtal platser kvar på respektive kurstillfälle: 23 maj Kreativa sponsringsavtal – rättigheter (Sthlm) 31 maj Brand Alliances; Hur samarbeten hjälper din organisation växa (Gbg) 1 juni Kreativa sponsringsavtal – sponsorer (Sthlm) Läs mer »

9 Maj

Ny trendspaning summerar 2016

I vår senaste trendspaning kastar Emil Didrikson en blick i backspegeln. Vad var det som definierade 2016, och vad kommer 2017 att ha i sitt sköte? Läs trendspaningen här! Läs mer »

21 Dec

KHK-ölen i blåsväder på Systemet

Trossöl, i folkmun KHK-ölet, riskerade att kastas ut från Systembolaget. Då överklagade Karlshamnsföretaget Brygghus 19 till Alkoholsortimentsnämnden – som igår avslog överklagandet. Nu kontrar mikrobryggeriet med en ny etikett som redan godkänts av Systembolaget. Trossöl är ett samarbete med SHL-laget Karlskrona HK, där Brygghus 19 från Karlshamn sponsrar hockeylaget med två kronor per såld flaska ... Läs mer »

21 Dec

VM-app kan bli OS-app

Faluföretaget Tension Graphics utvecklade i samarbete med Ericsson en mobilapp till skid-VM 2015 och kan nu få i uppdrag att vidareutveckla appen till OS 2018. Tension har i veckan haft besök av en stor delegation från Korean Telecom som är en av huvudsponsorerna till Vinter OS i Sydkorea 2018. – Vi ser fram emot att samarbeta med Tension till ... Läs mer »

21 Dec

Ny trendspaning från Tango

Vår kollega Mirelle ilsknade härom dagen till när datorskärmen täcktes av reklambudskap istället för den intressanta artikel om e-sport som hon var på väg att söka upp. Läs mer om den påträngande marknadsföringens roll försvagas i jämförelse med relevans, äkthet och närhet till målgruppen. Ny färsk trendspaning här! Läs mer »

13 Sep

Datum för höstens utbildningar klara

Nu är höstens datum för våra bredare utbildningar i Stockholm satta. Under oktober månad kör vi dessa två heldagsutbildningar: 12 oktober:   Sponsring i praktiken – Hur får du utväxling på dina sponsorskap 25 oktober:   Brand Alliances – Hur kan samarbeten få din organisation att växa Mycket välkomna!   Läs mer »

13 Sep

Nya utbildningstillfällen i Göteborg

Våra utbildningar om ”Kreativa sponsringsavtal” lockade gott om folk vid lanseringen i våras. Då genomfördes kursdagarna i Stockholm, nu provar vi för första gången att köra i Göteborg. Mitt i oktober är det dags denna gång – torsdag och fredag den 13-14 oktober. Läs mer nedan: Torsdag 13 oktober – Kreativa avtal för sponsorer Fredag 14 ... Läs mer »

29 Aug