Ny trendspaning summerar 2016

I vår senaste trendspaning kastar Emil Didrikson en blick i backspegeln. Vad var det som definierade 2016, och vad kommer 2017 att ha i sitt sköte? Läs trendspaningen här! Läs mer »

21 Dec

KHK-ölen i blåsväder på Systemet

Trossöl, i folkmun KHK-ölet, riskerade att kastas ut från Systembolaget. Då överklagade Karlshamnsföretaget Brygghus 19 till Alkoholsortimentsnämnden – som igår avslog överklagandet. Nu kontrar mikrobryggeriet med en ny etikett som redan godkänts av Systembolaget. Trossöl är ett samarbete med SHL-laget Karlskrona HK, där Brygghus 19 från Karlshamn sponsrar hockeylaget med två kronor per såld flaska ... Läs mer »

21 Dec

VM-app kan bli OS-app

Faluföretaget Tension Graphics utvecklade i samarbete med Ericsson en mobilapp till skid-VM 2015 och kan nu få i uppdrag att vidareutveckla appen till OS 2018. Tension har i veckan haft besök av en stor delegation från Korean Telecom som är en av huvudsponsorerna till Vinter OS i Sydkorea 2018. – Vi ser fram emot att samarbeta med Tension till ... Läs mer »

21 Dec

Ny trendspaning från Tango

Vår kollega Mirelle ilsknade härom dagen till när datorskärmen täcktes av reklambudskap istället för den intressanta artikel om e-sport som hon var på väg att söka upp. Läs mer om den påträngande marknadsföringens roll försvagas i jämförelse med relevans, äkthet och närhet till målgruppen. Ny färsk trendspaning här! Läs mer »

13 Sep

Datum för höstens utbildningar klara

Nu är höstens datum för våra bredare utbildningar i Stockholm satta. Under oktober månad kör vi dessa två heldagsutbildningar: 12 oktober:   Sponsring i praktiken – Hur får du utväxling på dina sponsorskap 25 oktober:   Brand Alliances – Hur kan samarbeten få din organisation att växa Mycket välkomna!   Läs mer »

13 Sep

Nya utbildningstillfällen i Göteborg

Våra utbildningar om ”Kreativa sponsringsavtal” lockade gott om folk vid lanseringen i våras. Då genomfördes kursdagarna i Stockholm, nu provar vi för första gången att köra i Göteborg. Mitt i oktober är det dags denna gång – torsdag och fredag den 13-14 oktober. Läs mer nedan: Torsdag 13 oktober – Kreativa avtal för sponsorer Fredag 14 ... Läs mer »

29 Aug

Ny trendspaning från Tango

Logoexponering är ett gissel på sponsringsmarknaden. Flera idrottsarenor och -utövare är fullständigt översållade med större och mindre företagslogotyper. Kultur- och samhällsrättigheter kämpar i motvind då de inte alltid kan visa upp samma exponeringsytor. Måste det vara så? Kan vi skapa en förändring kring detta? Just nu under Fotbolls-EM ser vi kanske ett sådant paradigmskifte. De ... Läs mer »

20 Jun

Nordicbet blir huvudsponsor för SHL

Efter 20 års samarbete med Svenska Spel tecknar Svenska Hockeyligan (SHL) ett liknande huvudsponsoravtal med Nordicbet, som har sin bas på Malta. Det kontroversiella avtalet öppnar dörren för utländska spelbolag. Tidigare har Svenska Skidförbundet testat det ”monopol” som Svenska Spel haft kring svensk idrott genom att ta in t ex Unibet som sponsorer till världscuptävlingar. ... Läs mer »

9 Jun

Nya Parken i Norrköping får namnsponsor

Glöm Nya Parken. Från och med nu heter IFK Norrköpings hemmaarena Östgötaporten. ”En av de största affärer klubben gjort på sponsorsidan”, säger klubbdirektören Patrik Selin. Det har varit en fråga som ”legat och skvalpat” ända sedan Idrottsparken byggdes om 2009 och fick heta Nya Parken. Vem köper namnet? Vad ska arenan heta? Sedan har det ... Läs mer »

12 Apr

Bra Brand Alliances kring nya filmen med Batman och Superman

Batman har lagt undan Batmobilen till förmån för Jeep. Inför nya storfilmen ”Dawn of justice” kör Ben Affleck genom ett brinnande Gotham. Ett starkt exempel på Brand Alliances inom Entertainment vilket är ett starkt växande område. Inför Warner Bros storfilm Dawn of Justice: Batman vs Superman, med premiär den 23 mars, har man valt att samarbeta ... Läs mer »

26 Feb